Friday 4 November 2016

TIROID

Prof.Nor Azmi menegaskan bahawa hipotiroidisme maternal adalah penyakit tiroid yang paling lazim berlaku ketika hamil.Namun wanita biasanya tidak sedar akan penyakit ini.Oleh itu mereka meneruskan kehidupan dengan penyakit yang tidak dikesan dan dirawat ini.

Beliau menasihatkan:Anda hanya perlu menjalani ujian darah yang ringkas dimana-mana klinik atau hospital untuk mengesan sekiranya mempunyai madalah ini.

Anda mungkin menghadapi risiko jika mempunyai ahli keluarga yang menghidap penyakit tiriod,pernah mengalami keguguran atau kelahiran pramatang atau diabetis jenis 1 atau penyakit-penyakit autoimun lain.

Anda mungkin diberi pil tiroksin ,sejenis hormon tiroid sintetik yang membantu mengawal hipotiroidisme .pil ini penting untuk kesejahteraan bayi yang anda kandung.

Akhir sekali ingatlah bahawa hipotiroidisme boleh membawa kesan yang serius kepada tumbesaran dan perkembangan bayi anda.apabila tidak dirawat hipotiroidisme boleh menjejaskan perkembangan otak,terutama pada trimester pertama.ini adalah satu tragedi kerana masalah ini sebenarnya boleh dirawat dengan mudah dan sepatitnya bokeh dicegah

Prof Nor Azmi turut menekankan "kita mesti memandang serius terhadap hiportiroidisme demi keselamatan ibu-ibu yang hamil dan bayi-bayi mereka.ibu-ibu mesti digalakkan untuk menjalani pemeriksaan hipotiroidisme kerana ia penting supaya mereka faham peranan tiroiddalam mengekalkan kehamilan dan bayi yang sihat"

(petikan dari majalah I-sihat)


Bagi pesakit tiroid boleh juga ikhtiar dengan vitamin shaklee.




sekiranya anda memerlukan konsultasi dan cadangan vitamin untuk pesakit tiroid jangan malu jangan segan hubungi saya SID pro di 0194704339
Dilah

Cod:gopeng,kampar,Batu gajah
pos:seluruh Malaysia

1 comment: